Τι Συμβαίνει Τελικά με τη Βιταμίνη D?

Βιταμίνη D.

Τον τελευταίο καιρό γίνεται όλο και περισσότερος λόγος για τη βιταμίνη D, πιθανολογούμενος γιατί πάνω από 1 εκ. άνθρωποι παγκοσμίως, ανεξαρτήτως ηλικία, φανερώνουν χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα. Πιο συγκεκριμένα, αναφερώμενοι στην Ελλάδα που είναι μια χώρα με αρκετή ηλιοφάνεια, έχει σημειωθεί από έρευνες ότι περίπου 1 στους 2 Έλληνες τείνουν να παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D.

Πρέπει να σας αναφέρω ότι παρόλο που τοποθετείτε στην κατηγορία των υδατοδιαλυτών βιταμινών, δεν είναι παρα μια προ-στεροειδή ορμόνη, η οποία βοηθάει στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου και του φωσφόρου.

Η βιταμίνη D χωρίζεται σε δυο κατηγορίες στην

  • D2 (εργοκαλσιφερόλη), την οποία την παίρνουμε από τις τροφές, όπως τα μανιτάρια, τον σολομό, την σόγια και τα αμύγδαλα, και
  • Τη D3, την οποία λαμβάνουμε απο την έκθεσή μας στον ήλιο

Το χρώμα του δέρματος, η ηλικία μας, η φυσική μας δραστηριότητα, η έκθεσή μας στον ήλιο, ακόμα και το στύλ των ρούχων μας, ειναι αυτά τα χαρακτηριστικά που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά η θετικά τα επίπεδα της βιταμίνης D. Για παράδειγμα, ένας μελαμψός άνθρωπος, έχει υψηλότερα επίπεδα μελανίνης, άρα τείνει να χρειάζεται διπλάσια έκθεση στον ήλιο, για να λάβει την ίδια ποσότητα της βιταμίνης D3 με έναν ανοιχτόχρωμο άνθρωπο.

Η έλλειψη της βιταμίνης D, είναι αυτό που χρήζει ιδιαίτερη προσοχή, ιδιαίτερα από τους γονείς, καθώς μπορεί να προκαλέσει μείωση της απορρόφησης του ασβεστίου, συνεπώς .

  • Προκαλεί οστεοπόρωση (ασθένια του οστικόυ ιστού, η οποία οδηγεί σε αυξημένη ευθρασημότητα των οστών καθώς και καταγμάτων).
  • Ραχίτιδα (στα παιδιά).
  • Οστεομαλακία (μαλακά οστά) σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας

Επιπλέον η έλλειψη της βιταμίνης D, σύμφωνα με έρευνες συσχετίζεται με:

  • Κατάθλιψη
  • Διαβήτη Κύησης
  • Καρδιαγγειακές Παθήσεις
  • Διαταραχές του μεταβολισμού της γλυκόζης
  • Αύξηση Βάρους
  • Φλεγμονές/Λοιμώξεις

Βάση ενός γνωστού οργανισμού υγείας (Institute of Medicine ,2010), παιδιά και ηλικιωμένοι είναι οι πιο ευπρεπής ομάδες, και χρειάζονται την διπλή η ακόμα και την τριπλή ποσότητα συμπληρώματος της βιταμίνης D ( > 600 UV ημερησίως).

Διεπιστημονικές έρευνες αποδίδουν στην Βιταμίνη D θαυματουργές ιδιότητες για το επίπεδο και το σύνολο της υγείας. Για τον λόγο αυτό, σας προτείνω να αυξήσετε την κατανάλωση σολομού και τόνου (πάντα με μέτρο). Επίσης, μια βόλτα στον ήλιο δεν έβλαψε ποτε κανέναν.

Aglin., R., E., Samaan., Z., Walter., S., D., & McDonald., S., D., 2013. Vitamin D deficiency and depression in adults: systematic review and meta analysis. Br J Psychiatry., vol 202., pp., 100-107.

Autier., P., Boniol., M., Pizot., C., Mullie., P., 2014., Vitamin D and Ill Health: A Systematic Review. Lancet Diabetes Endocrinol. Vol., 2., pp., 76-89.

Arnold., D., L., Enquobahrie., D., A., Qui., C., Huang., J., Grote., N., VanderStoep., A., &Williams., M., A., 2015., Early Pregnancy maternal Vitamin D concentration and risk of gestational diabetes mellitus., Paedriatr Perinat Epidemiol., vol., 29., pp., 200-210.

Muscogiuri., G., Alterieri., B., Annweiler., C., Balercia., G., et al., 2017., Vitamin D and chronic Diseases: the Current State of Art., Archives Of Toxicology., Vol., 91., pp., 97-107.

Sofia Nikolaidou.

Σοφία Νικολαίδου

Διατροφολόγος & Κλινικός Διαιτολόγος

Share: