Τα οφέλη και τα μη της Κανέλας

kanela_keulanis.

Η κανέλα, είναι γνωστή απο τα πολύ παλιά χρόνια ώς το «αιώνιο δέντρο της ιατρικής», καθώς είναι ένα απο τα πιο ευεργετικά μπαχαρικά που χρησιμοποιείται ως φάρμακο αλλά και ως μυρωδικό στο μαγείρεμα. Συνολικά έχουν εντοπιστεί περίπου 250 είδη μεταξύ του γένους κανέλας. Οι πιο γνωστές μορφές ειναι η Κευλάνης και η Cassia.

Η κανέλα, είναι πλούσια σε μαγγάνιο, σίδηρο, διαιτητικές ίνες αλλα και ασβέστιο. Επιπλέον περιέχει αρκετά σημαντικά συστατικά όπως πολυφαινόλες και αντιοξειδωτικά, προσφέροντας αντιφλεγμονώδη, αντιδιαβητικά, αντιμικροβιακά και αντιοξειδωτικά αποτελέσματα.

Πρόσφατες μελέτες έχουν ασχοληθεί με τις ευργετικές ικανότητες της κανέλας όσον αφορά τη νόσο του Αλτσχάιμερ, τον διαβήτη, την αρθρίτιδα και τα καρδιαγγειακά. Παρόλα αυτά τίποτα δεν αποδεικνύεται στο 100%.

Επιπλέον ευεργετικά χαρακτηριστικά:

  • Ρυμίζει τη δράση της ινσουλίνης (Συνίσταται για διαβητικούς)
  • Ρυθμίζει τη πίεση του αίματος
  • Βελτιώνει την ικανότητα επούλωσης τραυμάτων
  • Μειώνει τη συνολική χοληστερόλη, LDL και τριγλυκερίδια, καθώς αυξάνει τα επίπεδα της HDL
  • Δυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα (Ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα)

Δυστυχώς όμως, ένα συστατικό, γνωστό ως κουμαρίνη, σε μεγάλη κατανάλωση μπορεί να είναι τοξικό για τον οργανισμό καθώς προξενεί σοβαρές επιπτώσεις στο συκώτι και στους νεφρούς.

Ποια είναι η λύση σε αυτο το πρόβλημα?

Η λύση μπορεί να δοθεί απο τη κανέλα Κευλάνης, προέρχεται απο το φυτό cinammomum zeylanicum, η οποία διαθέτει αυτο το συστατικό σε πολύ χαμηλή περιεκτικότητα και ταυτόχρονα διατηρεί όλα τα προαναφερθέντα οφέλη. Επομένως, καλό είναι να αποφεύγουμε την κανέλα Cassia (δηλαδή τη κανέλα που υπάρχει στην αγορά, γνωστή ως κινέζικη κανέλα) και να βάλουμε στην καθημερινότητά μας την κανέλα Κευλάνης. Η Cassia, τείνει να έχει 1200 φορές περισσότερη περιεκτικότητα κουμαρίνης απο την κανέλα Κευλάνης.

Θα ήθελα επίσης να αναφέρω ότι μπορούμε να περιορίσουμε την περιεκτικότητα της κουμαρίνης και με έναν εύκολο καθημερινό τρόπο. Οι εξαιρετικά επωφελής ουσίες της κανέλας τείνουν να διαλύονται στο νερό, ενώ η κουμαρίνη δεν είναι διαλυτή. Άρα, μπορούμε να απαλλαγούμε απο την κουμαρίνη τοποθετώντας ζεστό νερό σε ενα απο τα καθημερινά «φίλτρα του καφέ» που έχουμε ήδη τοποθετησει τη κανέλα.

Πως θα καταλάβω τη διαφορά της κανέλας Cassia με τη Κευλάνης?

cassia.

Η κανέλα Κευλάνης έχει μακριά και «ντελικάτα» ξυλαράκια, χρώμα ανοιχτό καφέ, είναι λεπτή με απαλή υφή και πολλές λεπτές στρώσεις, όπου πολύ ευκολα θρυμματίζεται. Το άρωμά της είναι γλυκό και θυμίζει ελαφρά, βανίλια. Εν αντιθέση, η Cassia, έχει χρώμα σκούρο  καστανοκόκκινο, το ξύλο της είναι χοντρό με λινές στρώσεις και συμπαγές, ενώ δε σπάει εύκολα. Το άρωμά της είναι οξύ και «πικάντικο».

Ποια άτομα πρεπει να αποφεύγουν τη κανέλα?

Η κανέλα Cassia είναι καλο να αποφεύγεται απο άτομα τα οποία καταναλώνουν αντιπηκτικά φάρμακα ή απο άτομα με αιμορραγικές διαταραχές. Για παράδειγμα, αν ένα άτομο είναι διαβητικό και καταναλώνει φάρμακα που επηρεάζουν τη γλυκόζη στο αίμα, είναι πιθανών να προκληθούν επιπλοκές.

Οι γυναίκες κατα τη περίοδο της εγκυμοσύνης καλό είναι να αποφεύγουν την υπερβολική κατανάλωση της κανέλας, δεδομένου οτι οι υψηλές ποσσότητες μπορεί να προκαλέσουν αποβολή

 

PASUPULETI., V., R., & GAN., S., H.,2014., Cinnamon: A multifaceted Medicinal Plant.,Evid Based Complement Alternat Med., doi: 10.1155/2014/642942

HARIRI., M., GHIASVAND., R., 2016., Cinnamon and chronic diseases.,Adv exp med biol., vol., 929., pp., 1-24

Sofia Nikolaidou.

Σοφία Νικολαίδου

Διατροφολόγος & Κλινικός Διαιτολόγος

Share: