Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε τελικα?

water_life.

Το 2016, με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας – Η βίβλος για εμάς τους διαιτολόγους – διαγνώστηκαν περίπου 2 δισεκατομμύριοι ενήλικες (>18 ετών) ως υπέρβαροι, και πάνω απο 650 εκ απο αυτούς ως παχύσαρκοι – Τρομακτικά μεγάλο ποσοστό-. Έρευνες έδειξαν οτι η αύξηση του σωματικού βάρους συνδέεται στενά με την αντικατάσταση του πόσιμου νερού από αναψυκτικά, τα οποία ώς γνωστόν περιέχουν αυξημένα «κουταλάκια» ζάχαρης (Άρα και θερμίδες) και έχουν αυξημένο ρυθμό απορρόφησης από τον οργανισμό. Συνεπώς, οδηγεί σε θερμιδικό πλεόνασμα και αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο της Παχυσαρκίας.

Το νερό, ϋδωρ κατά την αρχαία ονομασία ή οξιδάνιο κατά χημική ονοματολογία, μπορεί να χαρακτηριστεί ώς ένα απο τα πιο ζωτικά συστατικά του ανθρώπινου σώματος, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 75% του συνολικού σωματικού βάρους – Και θα μου πειτε το τώρα ότι αυτό το ξέρατε, και οτι δεν σας είπα κάτι καινούργιο. ΝΑΙ το ξέρετε αλλα δε σας βλέπω να πίνετε νεράκι, αντιθέτως το έχουμε ρείξει στα αναψυκτικά, στους καφέδες με ζάχαρη και στο αλκόολ. Οπότε διαβάστε και την συνέχεια.

Το νερό είναι υπεύθυνο για διάφορες ζωτικές διεργασίες όπως:

  • Ρυθμίζει την θερμοκρασία του σώματος
  • Το pH του εξωκυττάτιου υγρού (Περιέχει το 33% του συνολικού ποσοστού νερού στο σώμα)
  • Καθώς και την διατήρηση ουσιών όπως για παράδειγμα το Νάτριο.
  • Καθαρίζει τον οργανισμό από διάφορες τοξίνες
  • Βοηθάει ευεργετικά στις ανεπιθύμητες εκδηλώσεις του πεπτικού, κακή χώνεψη ή δυσκοιλιότητα
  • Ωφέλιμο για το δέρμα, δίνει λάμψη
  • Βοηθάει στην διαχείρηση βάρους (Βοηθάει μόνο όταν πίνετε νερό πρίν το φαγητό σας, με σκοπό να σας φουσκώσει και να υπάρχει μειωμένη θερμιδική πρόσληψη, Όχι, αν τρώτε τον «αγλέουρα

water_drop. Ας δούμε τώρα πόσο νερό πρέπει να καταναλώνουμε καθημερινά βάση τις διατροφικές συστάσεις (Και πόσο καταναλώνετε εσεις).

Με βάση το Ινστιτούτο Ιατρικής (IOM) και το NHANES III, η επαρκής πρόσληψη νερού ορίζεται ώς 3.7 λίτρα ανά ημέρα για τους άνδρες και 2.7 λίτρα ανα ημέρα για τις γυναίκες. Εδώ θα ήθελα να ενημερώσω, ότι αυτή η αναφερόμενη καταναλώση πρεπει να μοιραστεί σε όλη την διάρκεια της ημέρας. Οχι, αν καταναλώσετε 3 λίτρα μεσα σε 5 λεπτά (ανα ημέρα) το πολύ πολύ να πηγαίνετε στην τουαλέτα για την υπόλοιπη μια ώρα και στο τέλος να είστε και παλι αφυδατωμένοι. Προσέχουμε για να έχουμε.

water_glass.

Επιπλέον, το νερό μπορεί να εισέλθει στον οργανισμό όχι μόνο απο την κατανάλωση υγρών αλλά μπορεί επίσης να αποκτηθεί μέσω των τροφίμων από την οξείδωση των μακροθρεπτικών συστατικών, με αποτελέσμα την παραγωγή του λεγόμενου μεταβολικού νερού. Ως εκ τούτου, η ποσότητα του λαμβανόμενου νερού ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο τροφίμων και ποτών. Ας φέρουμε όμως και μερικά παραδείγματα. Τρόφιμα όπως τα αγγούρια ή τα μαρούλια αποτελούνται περίπου απο 96% νερό – Τρώτε σαλάτες άφοβα – , ενώ τα μπισκότα περιέχουν μονο 2.8% νερό – Όσο λιγότερο το νερό σε ένα τρόφιμο, τόσες περισσότερες και οι θερμίδες μας – .  Προσοχή. Μη συγκρίνεστε με τον φίλο ή τη φίλη σας. Η συνολική πρόσληψη νερού διαφέρει απο το ένα άτομο στο άλλο λόγω διαφόρων παραγόντων όπως το φύλο, βάρος, ηλικία, τρόπος ζωής, κλιματικές αλλαγές, θρησκεία κ.α

Θα πρέπει να πίνουμε νερό πριν αισθανθούμε δίψα.Όταν διψάμε σημαίνει πως ο οργασνιμός μας έχει ήδη αφυδατωθεί. Το αίσθημα της δίψας είναι ο συναγερμός του οργανισμού για την άμεση αφυδάτωση

MUCKELBAUER., R., SARGANAS., G., et al., 2013., Association between water consumption and body weight outcomes: a systematic review. Am J Clin nutr., vol., 98., pp., 282-99.

STOOKEY., J., D., CONSTANT., F., POPKIN., B., M., et al., 2008., Drinking water is associated with weight loss in overweight dieting women independent of diet and activity. Obesity (silver Spring)., vol., 16., pp., 2481-8.

Food composition and Diet team, Public Health Directorate Nutrients of Fruit and Vegetables. 

Sofia Nikolaidou.

Σοφία Νικολαίδου

Διατροφολόγος & Κλινικός Διαιτολόγος

Share: