Μήπως Πρέπει να Κοιμάμαι Περισσότερο?

sleep.

O ύπνος τείνει να είναι απαραίτητος για τη ζωή καθώς συμβάλει σε πολλές φυσιολογικές και νοητικές λειτουργίες, όπως για παράδειγμα στην ανάπτυξη, στην αναδόμηση των ιστών, στην πνευματική διαύγεια, στην αυξημένη απόδοση μνήμης κ.α.

Ως γνωστόν, η ανάγκη για ύπνο διαφέρει ανάλογα με την ηλικία, καθώς τα παιδιά χρειάζονται περισσότερες ώρες ύπνου σε σχέση με έναν ενήλικα. Οι ειδικόι όμως θεωρούν οτι λιγότερο απο 7 ώρες ύπνου/ημέρα, για μεγάλο χρονικό διάστημα, τείνει να έχει αρνητικές επιδράσει στην υγεία μας.

sleep_enough.

Γιατι πρέπει να κοιμόμαστε τουλάχιστον 7 ώρες/ημέρα?

Οι μελέτες έδειξαν ότι οι άνθρωποι που κοιμόντουσαν κατά μέσο όρο 6 ώρες τη νύχτα είχαν μέτρηση μέσης (Waist Circumference) 3 cm μεγαλύτερη απο εκείνους που κοιμήθηκαν 9 ώρες. Τα αποτελέσματα αυτά ενισχύουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο ανεπαρκής ύπνος θα μπορούσε να συμβάλει στην ανάπτυξη μεταβολικών ασθενιών όπως ο διαβήτης τύπου 2.

Ο επαρκής ύπνος  συνδέθηκες επίσης με μειωμένα επίπεδα χοληστερόλης HDL στο αίμα – ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας. Η χοληστερόλη HDL είναι η “καλή” χοληστερολή που βοηθά στην απομάκρυνση του “κακού” λίπους απο την κυκλοφορία. Με αυτόν τον τρόπο τα υψηλά επίπεδα HDL χοληστερόλης προστατεύουν από παθήσεις όπως τα καρδιακά νοσήματα.

Πως επηρεάζει η έλλειψη ύπνου την υγεία μας?

Μεγάλες επιδημιολογικές μελέτες έχουν συσχετίσει τον σύντομo ύπνο με τον διαβήτη τύπου 2, την (κεντρική) παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο. Οι έρευνες δείχνουν ότι όλες αυτές οι παθήσεις πιθανών να επηρεάζονται απο μεταβολές στην διατροφική πρόσληψη όπως  αλλαγές στον μεταβολισμό της γλυκόζης, αυξημένη όρεξη και μείωση ενεργειακής δαπάνης. Πιο συγκεκριμένα, τα στοιχεία που μας δίνονται απο τις μελέτες δείχνουν χαρακτηριστικά μια αυξημένη πρόσληψη ενέργειας απο λιπαρά τρόφιμα και χαμηλή πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.

Συμπερασματικά, παρατηρείτε ότι 7-9 ώρες ύπνου καθημερινά μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην υγεία του οργανισμού μας. Οι επαρκής ώρες ύπνου επιδρούν θετικά στον μεταβολισμό της γλυκόζης, μειώνουν την όρεξη (βοηθώντας στην διαχείρηση του σωματικού βάρους), προστατεύουν απο τον διαβήτη τύπου 2 και παράλληλα οδηγούν στην μακροζωία.

sleep.

DASHTI., H., S., SCHEER., F., A., JACQUES., P., F., LAMON-FAVA., S., ORDOVAS., J., M.,2015., Short sleep duration and dietery intake: epidemiologic evidence, mechanisms and health implications. Adv Nutr., vol., 6., pp., 648-659.

SHAN., Z., MA., H., XIE., M., YAN., P., GUO., Y., BAO., W., et al., 2015., Sleep duration and risk of type 2 diabetes:meta analysis of prospective studies., Diabatic Care., vol 38., pp., 529-537.

POTTER., G., D., M., CADE., J., E., HARDIE., L., J., 2017., Longer sleep in associated with lower BMI and favorable metabolic profiles in UK adults: Findings from the National Diet and Nutrition Survey., Plos ONE., vol., 12., pp., 7.
Sofia Nikolaidou.

Σοφία Νικολαίδου

Διατροφολόγος & Κλινικός Διαιτολόγος

Share: