Μέταλλα: Επηρεάζουν Τελικά την Αθλητική Απόδοση?

running_time.

Tα μέταλλα, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην αθλητική απόδοση και αντοχή καθώς είναι απαραίτητα για μια ευρεία ποικιλία μεταβολικών διεργασιών, όπως βοηθούν:

  • Στη συστολή των μυών,
  • Στο νευρικό παλμό
  • Στη μεταφορά οξυγόνου,
  • Στην ενεργοποίηση των ενζύμων,
  • Στις ανοσολογικές λειτουργίες,
  • Στην αντιοξειδωτική δράση και
  • Στην υγεία των οστών

Οι αθλητές χρειάζονται αυξημένη ενεργειακή πρόσληψη και απαραίτητα μακροθρεπτικά συστατικά τα οποία να καλύπτουν τις ανάγκες της άσκησης. Ώς γνωστόν, στόχος των αθλητών είναι η μεγιστοποίηση της απόδοσής τους, προσπαθώντας μέσω της χρήσης συμπληρωμάτων διατροφής να αποκτήσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Υπάρχει όμως ωφέλιμο αποτέλεσμα σε όλο αυτο?

Τα μέταλλα είναι  βασικοί ρυθμιστές της υγείας και των επιδόσεων καθώς παρέχουν τη βέλτιστη λύση στη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος. Πιο συγκεκριμένα, το μαγνήσιο, ο σίδηρος, και ο ψευδάργυρος θεωρείται οτι επηρεάζουν τις φυσικές επιδόσεις στους αθλητές.

minerals.

Μαγνήσιο (Mg)

Το μαγνήσιο (Mg) φαίνεται να έχει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία των κυτταρικών αντιδράσεων, ώς αντιοξειδωτικό, καθώς προστατεύει το κύττατο από ζημιές και έτσι λειτουργεί ώς ρυθμιστής στο ανθρώπινο σώμα. Έχει σημαντικό ρόλο στη διάσπαση του γλυκογόνου, στην οξείδωση των λιπών και στη σύνθεση πρωτεινών στο σώμα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Το Mg επιπλέον ρυθμίζει νευρομυικές, καρδιαγγειακές, ανοσολογικές αλλά και ορμονικές λειτουργίες.

Μελέτες ανέλυσαν την επίδραση των συμπληρωμάτων Mg (πάντα βάση σωστής διατροφής) στην αθλητική απόδοση και έδειξαν ότι το συμπλήρωμα Mg χρειάζεται μονο σε περίπτωση διατροφικής ανεπάρκειας, για τη διατήρηση (και οχι ενίσχυση) της απόδοσης.

Σίδηρος (Fe)

Ο σίδηρος (Fe) είναι απαραίτητος για την ορθή διατήρηση των φυσικών επιδόσεων. Έχει πολύ σημαντικό ρόλο στον οργανισμό, καθώς ως μορφή αιμοσφαιρίνης βοηθά στη μεταφορά του οξυγόνου. Ως εκ τούτου, ο Fe έχει θεωρηθεί ως ένα απο τα πιο σημαντικά μέταλλα που σχετίζονται με την αθλητική απόδοση. Βάση βιβλιογραφίας οι αθλητές τείνουν να έχουν χαμηλές αποθήκες σιδήρου. Ο σίδηρος θεωρείται οτι έχει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη των πρωτεινικών και ενζυματικών λειτουργιών που ειναι απαραίτητες για την αθλητική απόδοση.

Μελέτες έδειξαν οτι η χρήση συμπληρωμάτων Fe μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην αύξηση της αερόβιας απόδοσης και αντοχής. Ωστόσο πρέπει να αναφερθεί οτι η κατάσταση ανεπάρκειας τείνει να επηρεάζει τη συμπλήρωση του σιδήρου καθώς μπορεί να φέρει διαφορετικό αποτέλεσμα στην αθλητική απόδοση.

Ψευδάργυρος (Zn)

runners.

Ο ψευδάργυρος (Zn) περιέχει ένζυμα για τον μεταβολισμό των μακροθρεπτικών συστατικών και της κυτταρικής αναπαραγωγής που εμπλέκονται στον μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης. Ο ψευδάργυρος αναφέρεται ως σημαντικός παράγωντας αφού βοηθά στην ενίσχυση της ανοσολογικής λειτουργίας, καθώς αυξάνοντας τα ουδετερόφιλα συμβάλει στην παραγωγή αντιδραστικών ειδών οξυγόνου (ROS) μετά την άσκηση.

Μελέτες έδειξαν ότι η χρήση Zn μπορεί να φέρει βελτίωση της απόδοσης σε συγκεκριμένου τύπου άσκησης, παρ’όλα αυτά σε περίπτωση ανεπάρκειας αυξάνεται η δοσολογία πρόσληψης και το αποτέλεσμα απόδοσης διαφέρει.

Συμπερασματικά, βάση βιβλιογραφίας, είναι ξεκάθαρο οτι η διατροφική πρόσληψη είναι το Α και το Ω, για τη σωστή διατήρηση της υγείας και τη μεγιστοποίηση των αθλητικών επιδόσεων.  Βέβαια, η χρήση φυσικών συμπληρωμάτων θα ήταν ενας ουσιαστικός τρόπος να διατηρηθεί η φυσική απόδοση και αντοχή εάν και εφόσον η διατροφή δε μπορεί να καλύψει τις οργανικές ανάγκες του αθλητή σε αυτά τα μέταλλά.

Με βάση τα συνιστώμενα διατροφικά επιδόματα (RDA) το Mg είναι 400 mg/ημέρα, Fe είναι 8 mg/ημέρα για άνδρες και  18 mg/ημέρα για γυναίκες, και το Zn είναι  11 mg/ημέρα για άνδρες και  8 mg/ημέρα για γυναίκες.

Η ορθή διατροφή είναι πρωταρχικής σημασίας για τη τροφοδοσία του σώματος για ενέργεια κατα τη διάρκεια της άσκησης, την επισκευή και την ανάκτηση.

NAMJU., L., 2017., A Review of Magnesium, Iron, and Zinc Supplementation Effects on Athletic Performance., The Korean Journal of Physical Education., vol., 56., pp., 797-806.

Sofia Nikolaidou.

Σοφία Νικολαίδου

Διατροφολόγος & Κλινικός Διαιτολόγος

Share: