Η Αλήθεια για την Επικινδυνότητα του Ηλιου και οι Μύθοι που Κυκλοφορούν

sunburn.

«Η ηλιοθεραπεία είναι απαραίτητη για να συνθέσει το δέρμα αρκετή βιταμίνη  D.

Δε μπορεί να καεί όποιος οδηγεί με κλειστά τα τζάμια.

Ότι ζημιά πάθαμε από τον ήλιο τη πάθαμε μέχρι τα 18 μας.»

help.

Απόψεις σαν κι’αυτές πολλοί τις πιστεύουν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι και σωστές. Οι επιστήμονες της Ελληνικής Δερματολογικής & Αφροδισιολογικής Εταιρείας (ΕΔΑΕ) εξηγούν τι ισχύει και τι όχι στο θέμα της ηλιοπροστασίας.

ΜΥΘΟΣ: Μόλις μαυρίσει το δέρμα, είναι προστατευμένο απο τον ήλιο.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Μόλις μαυρίσει το δέρμα, έχετε την ορατή απόδειξη ότι το δέρμα σας έχει ήδη υποστεί βλάβη απο την υπεριώδη ακτινοβολία (UV)  του ηλίου.  Το μαύρισμα οφείλεται στην αυξημένη παραγωγή μελανίνης, την οποία εκκρίνει το δέρμα σε μια απέλπιδα προσπάθεια να προστατευτεί απο την υπεριώδη ακτινοβολία και όταν φθάνουμε στο σημείο να μαυρίζουμε, είναι ήδη αργά. Όσον αφορά την «προστατευτική δράση» του μαυρισμένου (δηλαδή του καμένου) δέρματος, αυτή ισοδυναμεί με ένα αντηλιακό που έχει SPF ίσο με 4, επομένως είναι μηδαμινή.

ΜΥΘΟΣ: Το 80% των δερματικών βλαβών από τον ήλιο συμβαίνουν πριν τα 18 μας χρόνια, επομένως ό,τι ζημιά ήταν να γίνει, έχει γίνει.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Οι δερματικές βλάβες από τον ήλιο είναι αθροιστικές, επομένως η βλάβη κάθε καλοκαιριού προστίθεται σε εκείνες των προηγούμενων για να επιταχύνει την εμφάνιση ρυτίδων, κηλίδων και άλλων ενδείξεων φωτογήρανσης, καθώς και να αυξήσει τον κίνδυνο δερματικού καρκίνου. Επιπλέον, νεότερες έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό 80% είναι παραχωρημένο και ίσχυε πριν από μερικές δεκαετίες, όταν ο κόσμος δεν γνώριζε καλά-καλά τι θα πει αντηλιακό, ούτε ήταν πλήρως γνωστοί οι κίνδυνοι του ήλιου. Στις μέρες μας, το αντίστοιχο ποσοστό εώς την ηλικία των 18 ετών είναι γύρω στο 25%. Επομένως, ποτε δεν είναι αργά για να προστατεύσετε το δέρμα σας.

ΜΥΘΟΣ: Η ηλιοθεραπεία είναι απαραίτητη για τη Βιταμίνη D.

ΑΛΗΘΕΙΑ:Ισπανοί επιστήμονες υπολόγισαν πρόσφατα πόση ώρα πρέπει να καθίσει κανείς κάτω από τον ήλιο για να συνθέσει το δέρμα του αρκετή βιταμίνη D. Με το 25% του σώματος, λοιπόν, εκτεθειμένο στον ήλιο, τον Απρίλιο θα χρειαζόταν 11 λεπτά και τον Ιούλιου μόλις 7 λεπτά, όπως έγραψαν στο επιστημονικό περιοδικό «Science of the Total Environment». Και αυτό αφορά έκθεση στον ήλιο το μεσημέρι (μεταξύ 12:30 και 13:30). Άρα, η ηλιοθεραπέια ούτε είναι, ούτε υπήρξε ποτέ απαραίτητη, μετά τα πρώτα 7 λεπτά.

ΜΥΘΟΣ: Τοαντηλιακό δεν είναι απαραίτητο τις ώρες που δεν καίει ο ήλιος.

hot_sunburn.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Είναι εντελώς απαραίτητο, διότι δεν παρουσιάζει διακύμανση όλο το φάσμα της UV στη διάρκεια της ημέρας, αλλά μόνο ορισμένα μήκη κύματος. Έτσι, ναι μεν οι πιθανότητες ηλικακού εγκαύματος είναι αυξημένες το μεσημέρι επειδή κορυφώνονται τα επίπεδα της UVB, αλλά τα επίπεδα της UVA που προκαλεί φωτογήρανση είναι αυξημένα καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επιπρόσθετα, τόσο η UVA όσο και η UVB ευθύνονται για την ανάπτυξη δερματικών καρκινών, άρα χωρίς ηλιοπροστασία κινδυνέυουμε απο την ανατολή έως τη δύση του ηλίου.

ΜΥΘΟΣ: Δεν μπορεί να καεί κανείς μέσα απο τα τζάμια.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Τα τζάμια των οχημάτων, των σπιτιών και των κτηρίων κατά κανόνα δεσμεύουν την UVB που δρά επιφανειακά στο δέρμα και προκαλεί το ηλιακό έγκαυμα, αλλά δεν επηρεάζουν την UVA, η οποία εισδύει βαθιά στο δέρμα. Ακόμα λοιποίν κι αν δεν δείτε το δέρμα σας να κοκκινίζει, μπορεί άνετα να υποστεί βλάβη από τον ήλίο.

ΜΥΘΟΣ: Μόνο τα αντηλιακά με SPF 100 προστατεύουν αποτελεσματικά από τον ήλιο.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Αυτό έχει καταρριφθεί εδώ και χρόνια. Τα αντηλιακά με SPF 15, δεσμέυουν το περίπου 93% της UVB, όσα έχουνSPF 30, δεσμεύουν  περίπου το 97%, εκείνα με SPF 50 δεσμέυουν το 98% και όσα έχουν SPF 100 το 99%. Το ζητούμενο όμως είναι να προστατεύει το αντηλιακό απο την UVA (άρα να είναι ευρέος φάσματος), καθώς και να το βάζετε και όλα τα ακάλυπτα σημεία του σώματος. Πρέπει επίσης να αλέιφεστε με αρκετή ποσότητα (περίπου μια χούφτα για τον μεσό ενήλικα). Τα αντηλιακά με SPF κάτω απο 15 δεν συνιστώνται, γιατι δεν παρέχουν επαρκή ηλιοπροστασία.

spf.

ΜΥΘΟΣ:Το δέρμα που παθαίνει βλάβη από τον ήλιο κοκκινίζει και ξεφλουδίζει.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν είναι διόλου απαραίτητο. Αντίθετα, τις βλάβες που δεν φαίνονται πρέπει να φοβόμαστε περισσότερο, γιατί αφορούν το DNA των δερματικών κυττάρων απ’όπου μπορεί να αρχίσει χρόνια αργότερα ένας καρκίνος.

ΜΥΘΟΣ:Αν πάθεις ηλιακό έγκαυμα, βάλε αμέσως βούτυρο.

love_your_body.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Όποιος το κάνει αυτό, το μόνο που καταφέρνει είναι να επιδεινώσει το έγκαυμα, διότι «παγιδεύεται» η θερμότητα στο εσωτερικό του δέρματος απο το στρώμα του λίπους ( το ίδιο συμβα΄νει και με τη βαζελίνη, το λάδι και κάθε άλλη λιπαρή ουσία). Η πρώτη επιλογή για την αντιμετώπιση ενός ηλιακού εγκαύματος είναι οι κομπρέσες παγωμένου νερού (να τι αφήνεται στο δέρμα σας για 20 λεπτά τη φορά και να τις βάζετε όσο συχνά χρειάζεστε, συνήθως κάθε 2-3 ώρες και επί όσες μέρες ανακουφίζουν τα συμπώματα σας). Άλλη καλή επιλογή είναι η οδοντόπαστα (αλλά χωρίς μέντα ή παράγωγα μέντας όπως μενθυνόλη, γιατι μπορεί να προκληθεί ερεθισμός του δέρματος) και το άπαχο γιαούρτι, το οποίο απάγει τη θερμότητα (όπως η οδοντόπαστα) αλλά επιπλέον περιέχει πολύ νερό οπότε δρά και ανυδατικά.

ΜΥΘΟΣ: Το ηλιακό έγκαυμα δεν είναι σοβαρό.

ΑΛΗΘΕΙΑ: Μακροπρόθεσμα όλα τα ηλιακά εγκαύματα είναι σοβαρά, αλλά βραχυπρόθεσμα σοβαρά είναι όσα δημιουργούν φουσκάλες η έντονο πόνο, καλυπτουν μεγάλη επιφάνεια του δέρματος, προκαλούν πυρετό ή ρίγη, πονοκέφαλο, σύνχιση ή αίσθημα λιποθυμίας, συνοδεύονται απο ενδείξεις αφυδάτωσης (έντονη δίψα ή ξερά μάτια και χείλη) ή/και προκαλούν οιδήματα (πρηξίματα). Αν παρουσιάσετε από τα παραπάνω, πρεπει να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Σε περίπτωση ηλιακού εγκαύματος καταναλώστε πάνω απο 8 κρύα ποτήρια νερό την ημέρα. Κρατήστε το σώμα σας καλά ενυδατωμένο και σε καλή θερμοκρασία.

*Το άρθρο είναι δημοσιευμένο στη σελίδα του www.runnfun.gr, οπού θα βρείτε επιπλέον άρθρα για σωστή διατροφή και υγεία.

Share: