vitamin_e.

H βιταμίνη Ε ανήκει στην κατηγορία των λιποδιαλυτών βιταμινών και είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού. Στον όρο “Βιταμίνη Ε” περιλαμβάνεται μια ομάδα χημικών ενώσεων που αποτελείται από τις α-, β-, γ-, δ- τοκοφερόλες και τις α-, β-, γ-, δ- τοκοτριενόλες, με την α – τοκοφερόλη να είναι ευρέως διαδεδομένη.

vitamin_e.

Είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό για τον οργανισμό και έχει ως βασική λειτουργία την πορστασία των ιστών από τις βλάβες που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν βλάβες σε κυτταρικό επίπεδο, ιστούς και όργανα ενώ φαίνεται να σχετίζονται και με ασθένειες που επιφέρουν γήρανση. Ακόμα, βοηθά στην δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων και μυικών κυττάρων. Αυξάνει την αντοχή του σώματος και την αφομοίωση του οξυγόνου από τα κύτταρα. Η βιταμίνη Ε είναι γνωστή ως η πιο “αντιγηραντική” βιταμίνη και υπάρχει σε αυθονία στα έλαια, ξηρούς καρπούς, θαλασσινά και λίπη.

Επιπλέον ευεργετικές ιδιότητες:

  • Βελτίωση ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Μείωση του κινδύνου εμφάνισης διαφόρων μορφών καρκίνου.
  • Αύξηση του ρυθμού επούλωσης μετεγχειρητικών πληγών.
  • Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης Αλτσχάϊμερ και άλλων εκφυλιστικών νόσων.
  • Προστασία των ινών κολλαγόνου από τη δράση των ελεύθερων ριζών.
  • Προστασία από την ζημιά που προκαλέι η UV ακτινοβολία.
  • Ρυθμίζει την βιοσύνθεση του DNA.
  • Έχει έντονη αντιπηκτική δράση. **Απαιτείται προσοχή από άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτική φαρμακευτική αγωγή.

Έλλειψη Βιταμίνης Ε:

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Ε είναι σπάνια και μπορεί να εμφανιστεί σε άτομα που έχουν πρόβλημα με την απορρόφηση των λιπών (Ασθενείς με παγκρεατίτιδα ή στεατόρροια), εκτεταμένη εντεροκτομή, χρόνια ηπατοχολική νόσο και πρόωρα βρέφη.

Ακόμα η έλλειψη μπορεί να προκαλέσει:

  • Προβλήματα αναπαραγωγής
  • Δημιουργία καταρράκτη (Σπάνια)
  • Μείωση σεξουαλικής επιθυμίας
  • Αύξηση πιθανότητας νευρολογικών βλαβών.

vite.

Απαιτήσεις του οργανισμού σε βιταμίνη Ε.

Οι ανάγκες του οργανισμού σε βιταμίνη Ε αυξάνονται με τη κατανάλωση των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (PUFA’s).

Η ημερήσια αναγκαία ποσότητα λήψης της βιταμίνης Ε, σύμφωνα με το αμερικάνικο Food and Nutrition Board είναι

Βρέφη:   0-6 μηνών   4 mg/ημέρα

7-12 μηνών   7 mg/ημέρα

Παιδιά: 1-3 ετών        6 mg/ημέρα

4-8 ετών       7 mg/ημέρα

9-13 ετών     11  mg/ημέρα

Έφηβοι και Ενήλικες:   14 ετών και άνω   15 mg/ημέρα

Εγκυμονούσες:     4-8 ετών 15 mg/ημέρα

Θηλάζουσες:        19 mg/ημέρα

Η αναγκαία ημερήσια ποσότητα βιταμίνης Ε καλύπτεται καθημερινά από τη διατροφή εφόσον αυτή είναι ισορροπημένη.

Τρόφημα με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε.

  • Έλαια: ελαιόλαδο, φυστικέλαιο, ηλιέλαιο, ( 70 mg α- τοκοφερόλη /100 g), σογιέλαιο (10mg/100 g), άλλα φυτικά έλαια.
  • Πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως σπανάκι και μπρόκολο.
  • Ξηροί καρποί και σπόρια
  • Όσπρια
  • Βιομηχανικώς εμπλουτισμένα τρόφιμα με βιταμίνης Ε.

Υπερδοσολογία βιταμίνης Ε.

Η βιταμίνη Ε είναι ελάχιστα τοξική, η υπερκατανάλωση δεν προκαλεί έντονα συμπτώματα ή θάνατο, η λήψη όμως συμπληρωμάτων από άτομα τα οποία δεν πάσχουν από δυσαπορρόφηση και ακολουθούν ισορροπημένη διατροφή σχετίζεται με αρνητικά αποτελέσματα. Άτομα που πάσχουν από διαβήτη ή υποθυροειδισμό θα πρέπει να αποφεύγουν τα υψηλά επίπεδα βιταμίνης Ε. Τα συμπτώματα υπερδοσολογίας είναι κόπωση, ναυτιά, ήπια γαστρεντερικά πρόβληματα και ταχυπαλμίες τα οποία είναι αναστρέψιμα.

Συμπληρώματατα Διατροφής.

Στο εμπόριο κυκλοφορούν συμπληρώματα διατροφής τα οποία περιέχουν συνθετική α- τοκοφερόλη. Διατίθενται όμως και φυσικά συμπληρώματα τα οποία περιέχουν και τις 4 τοκοφερόλες. Τα συμπληρώματα αυτά φέρουν την ένδειξη “d” στην ετικέτα τους ενώ τα συμπληρώματα με συνθετική τοκοφερόλη φέρουν την ένδειξη “dl”. **Η συνθετική μορφή τοκοφερόλης είναι 33% λιγότερο αποτελεσματική από τη φυσική.

vitevite.

Σε γενικό πλαίσιο, μπορούμε να πούμε πως οι ανάγκες του οργανισμού καλύπτονται απο την διατροφή μας όταν αυτή είναι πλούσια σε πηγές βιταμίνης Ε. Ωστόσο, τα συμπληρώματα είναι απαραίτητα σε γυναίκες που βρίσκονται σε εμμηνόπαυση, εγκυμοσνούσες ή γυναίκες που χρησιμοποιούν αντισυλληπτικά. Σε κάθε περίπτωση πριν την κατανάλωση οποιουδήποτε συμπληρώματος συμβουλευόμαστε τον γιατρό ή τον διαιτολόγο μας.

Μαρία Γαλανάκη.

Μαρία Γαλανάκη
Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος
Share: